Skarpas etiska principer

Skarpas etiska principer  

Styrelsen i Skarpa AB har beslutat om följande regler för företaget och dess representanter (ägare, anställda, konsulter, och personer som på andra sätt innehar uppdrag inom företagets verksamhet): 

Skarpas relation till kunder 

Förhållningssätt 

Skarpas representanter förbinder sig att tillvarata sina kunders intressen. Detta skall ske utan baktanke om personlig fördel eller risk, politisk uppfattning, ras, religion eller övrig hänsyn. 

Skarpa försäkrar sig om att Skarpa och kunden är överens om uppdragets natur och villkor innan uppdraget påbörjas. 

Skarpa håller och följer upp de avtal som träffas med uppdragsgivare. Avtalen är tydliga vad gäller priser, beräknad tidsåtgång och eventuella avgränsningar. 

Skarpa säkerställer medgivande från kund innan utfört uppdrag sätts upp som referens. 

Tillit 

Skarpa bygger sin tillit på att dess representanters hederlighet och integritet är otvivelaktig. Skarpas representanter får ej uppträda på sätt som kan skada det egna företagets eller kundens anseende. 

Skarpa avstår från uppdrag som skulle strida mot gällande regelverk och egen övertygelse. 

Intressekonflikter 

Skarpa kräver stor varsamhet och en restriktiv hållning i behandling av frågor om intressekonflikt. Skarpas representanter kan, som huvudregel, inte påta sig uppdrag för kunder där vederbörande själv har betydande ekonomiska intressen och skall heller inte ha andra ekonomiska relationer med kunder. Skarpas representanter kan inte anta uppdrag där vederbörandes personliga ekonomiska intressen kan komma i konflikt med kundens intressen eller ha inflytande på vederbörandes oberoende ställning som rådgivare. Skarpas representanter skall förvalta sin egen ekonomi på ett sådant sätt att den inte kommer i strid med företagets intressen. 

Tystnads- och diskretionsplikt 

Skarpa genomför sina uppdrag i samverkan med uppdragsgivaren. Kunskapsöverföring utgör en betydelsefull del vid genomförandet. Skarpas representanter förpliktigar sig till att behandla information och upplysningar från kunder såsom strikt konfidentiell och utan tidsbegränsning. 

Alla anställda och andra som representerar Skarpa har förbundit sig att följa Skarpas vid var tid gällande sekretesspolicy. 

Skarpas representanter skall avstå från att anta uppdrag som är förenat med risk för vederbörandes lojalitets- och diskretionsplikt eller oberoende ställning. 

Skarpas relation till medarbetare/representanter 

Styrelseuppdrag 

Skarpas representanter kan inte anta externa styrelseuppdrag utan godkännande från Skarpas styrelse. 

Värdepappershandel 

Det är, för Skarpas representanter, ej tillåtet att handla i värdepapper i företag där Skarpa har tillgång till förtrolig information. Alla finansiella instrument som är noterade eller under process att noteras omfattas av denna regel. Andelar i värdepappersfond omfattas inte. 

Konflikt mellan privata och affärsmässiga intressen 

Skarpas representanter har meddelandeplikt för gåvor där värdet överstiger 5000 SEK. 

Skarpas representanter skall ej engagera sig i egen aktiv näringsverksamhet på ett sätt som kan påverka vederbörandes ställning som självständig och oberoende rådgivare eller uppfattas som en reell konkurrent till den affärsverksamhet firmans kunder driver.